سبک زندگی

درباره شیرینی

سبک زندگی

۴ بازديد

شیرینی ها، یکی از خوشمزه ترین میان وعده ها بوده که....

 

 

شیرینی ها، یکی از خوشمزه ترین میان وعده ها بوده که مواد قندی و شیرین کننده اساس آن ها را تشکیل می دهد. اکثر شیرینی ها ترکیبات یکسانی داشته و معمولا در همه آن ها از آرد، تخم مرغ و روغن استفاده می شود. شیرینی ها در انواع مختلف کیک، تارت، کوکی، برانیز و ... وجود دارند و می توانند طعم های متفاوتی چون کاکائو، قهوه، دارچین و انواع میوه ها یا مغزها داشته باشند. از مزیت های این خوراکی خوشمزه آن است که دستور پخت ثابت و غیر قابل تغییری نداشته و می توان آن را متناسب با رژیم غذایی خود تغییر داد. اما میان وعده هایی مانند انرژی بار ها و پروتئین بار ها تبدیل شده اند به یکی از شیرینی های پرطرفدار امروزی که بر خلاف شیرینی های قبلی مشکلات قند و چربی ندارند

انواع رژیم های غذایی

رژیم های غذایی گوناگونی وجود دارد که هر کدام برای هدف خاصی مناسب بوده و نتیجه متفاوتی دارد و افراد با توجه به آن چه که می خواهند به آن دست یابند، یکی از آن ها را انتخاب کرده و برنامه غذایی روزانه خود را بر اساس آن تنظیم می کنند. برخی از افراد تمایل دارند وزن خود را کاهش داده و لاغر شوند؛ از این رو به سراغ یکی از انواع رژیم های لاغری می روند. عده ای دیگر نیز به دلیل بیماری که به آن مبتلا هستند، پرهیزهای غذایی خاصی داشته و باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنند تا بیماری شان کنترل شود و وضعیت جسمی شان در شرایط مطلوبی باقی بماند. به عنوان مثال افراد مبتلا به دیایت یا افراد مبتلا به سلیاک که به گلوتن حساسیت دارند، شیوه تغذیه و بایدها و نبایدهای خاص خود را دارند. در ادامه به معرفی و بررسی برخی از این رژیم ها می پردازیم.

اتواع رژیم های لاغری

رژیم کتوژنیک

در رژیم کتوژنیک، از کربوهیدرات می کاهند و چربی ها را جایگزین آن می کنند. به همین دلیل برای همه افراد مناسب نیست ولی کسانی که کبد چرب گرید ۱ و ۲، دیابت، چربی خون، صرع، میگرن و … دارند، می توانند از این رژیم پیروی کنند. ذکر این نکته نیز ضروری است که رژیم خوب رژیمی است که حاوی مقدار کافی و متعادل کربوهیدرات، پروتیئن و چربی باشد؛ این در حالی است که رژیم کتو فاقد کربوهیدرات و پروتئین است.

رژیم گیاهخواری و وگانیسم

در رژیم گیاهخواری همان طور که از نام آن نیز مشخص است، مصرف گوشت و فرآورده های جانوری ممنوع بوده و گیاهخواران تنها از سبزیجات و میوه ها برای تغذیه استفاده می کنند. دلایل انتخاب این رژیم متفاوت است؛ عده ای به خاطر احترام به حقوق حیوانات به سراغ این رژیم می روند و برخی دیگر به دلیل عقاید مذهبی، مسائل اقتصادی یا جنبه سلامتی و کاهش وزن به گیاهخواری روی می آورند. گیاهخواران به گروه های مختلفی تقسیم می شوند؛ در نوعی از گیاهخواری فرد به هیچ وجه گوشت و مرغ و فرآورده های جانوری مصرف نمی کند. حتی از پارچه ها و لباس هایی که از ابریشم، چرم یا پشم تهیه شده اند نیز استفاده نمی کند. اما در انواع دیگر آن مصرف لبنیات و تخم مرغ آزاد بوده و حتی در گونه های دیگری از گیاهخواری فرد با خوردن گوشت مرغ و سایر پرندگان و یا گوشت ماهی و سایر آبزیان مشکلی ندارد. افراد گیاهخوار در مقابل این موادی که باید از خوردن آن پرهیز کنند، می توانند توفو، سویا و فراورده‌های گیاهی، انواع حبوبات، آجیل و کره‌های گیاهی، جلبک، مکمل‌های کلسیم و ویتامین ب 12، دانه‌های کامل غلات و میوه و سبزیجات را مصرف کنند. از جمله فواید و مزیت های رژیم گیاهخواری می توان به کاهش وزن، کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی، کاهش خطر ابتلا به سرطان و افزایش طول عمر اشاره کرد.

رژیم افراد مبتلا به دیابت

همان طور که می دانید بیماری دیابت یا مرض قند، به میزان قند خون افراد مرتبط است؛ بدن فرد مبتلا به دیابت در تولید هورمون انسولین با مشکل مواجه بوده و یا مقاومت بالایی در برابر این هورمون پیدا کرده و انسولین تولید شده نمی تواند عملکرد خوبی در بدن داشته باشد. از این رو چنین افرادی باید مصرف مواد قندی را کنترل کنند. در مقابل باید مصرف سبزیجات، جو، حبوبات، غلات کامل، سویا و ... که فیبر بالایی دارند و موجب کاهش فشار خون و دفع اسیدهای چرب در روده می شوند را افزایش دهند. کاهش وزن، افزایش فعالیت بدنی و عدم استعمال دخانیات از جمله دیگر کارهایی است که می توانند به این گونه افراد کمک کنند.

رژیم افراد مبتلا به سلیاک (رژیم غذایی بدون گلوتن)

گلوتن، پروتئین موجود در گندم، جو و چاودار است که می تواند برای سلامت انسان مضر باشد و این مسئله به شرایط جسمی خود فرد بستگی دارد. برخی افراد نمی توانند گلوتن را تحمل کنند. چنین افرادی به بیماری سلیاک مبتلا هستند؛ این بیماری یک اختلال خود ایمنی در روده بزرگ است. پرزهای روده گلوتن را به عنوان یک متجاوز شناخته و به همین دلیل سیستم ایمنی نسبت به آن واکنش نشان داده و ملتهب می شود. این التهاب به پرزهای روده آسیب زده و در نهایت منجر به سوء جذب می شود. بنابراین کسانی که به بیماری سلیاک مبتلا هستند باید مواد غذایی مبتنی بر گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کنند. نان های مبتنی بر گندم، پاستا، غلات حاوی گلوتن، محصولات پخته‌ شده (مانند کیک، کوکی، مافین، پیتزا و شیرینی)، تنقلات (مانند آب نبات، کراکر، غذاهای بسته بندی شده و آماده، آجیل بوداده، چیپس، پاپ‌کورن و چوب‌ شور)، سس ها و نوشیدنی های الکلی از جمله مواد غذایی دارای گلوتن بوده که افراد مبتلا به سلیاک باید از مصرف آن ها خودداری کنند.

در مقابل این رژیم و پرهیز غذایی نسبتا سخت، مواد غذایی بسیاری هستند که فاقد گلوتن بوده و این افراد می توانند در برنامه غذایی خود از آن ها استفاده کنند؛ برخی از مواد غذایی فاقد گلوتن عبارتند از: گوشت و ماهی، تخم مرغ، لبنیات، سبزیجات و میوه‌ها، غلات بدون گلوتن: (مانند کینوا، برنج، گندم سیاه، دانه ذرت، ارزن، جو دو سر با برچسب بدون گلوتن)، نشاسته ها و انواع آرد بدون گلوتن (مانند سیب زمینی، آرد سیب زمینی، آرد ذرت، ذرت، آرد سویا، آرد بادام، آرد نارگیل)، تمام تخم و دانه‌ها، گیاهان و سبزیجات و اکثر نوشیدنی‌هایی که فاقد گلوتن هستند.

البته این رژیم غذایی تنها مختص افراد مبتلا به سلیاک نبوده و بسیاری از افراد عادی نیز از رژیم غذایی بدون گلوتن استفاده می کنند. زیرا فاقد مواد قندی و غذاهای فرآوری شده و مضر بوده و رژیم غذایی سالمی است که به حفظ سلامت بدن کمک می کند.

محصولات سلامت محور اچ بی سوییت

یکی از مجموعه هایی که دغدغه سلامت افراد را داشته و از سال 1394 با هدف ترویج فرهنگ تغذیه سالم شروع به فعالیت کرده است، اچ بی سوییت (HB SWEETS) نام دارد. در محصولات این برند از با کیفیت ترین و سالم ترین مواد اولیه استفاده شده است. شکر مصرفی اچ بی سوییت، شکر استویا بوده که گیاهی و سالم بدون کالری است. آرد جو و آرد کلم (با فیبر بالا و کربوهیدرات کم) و روغن ها گیاهی (روغن نارگیل، زیتون و شاهدانه) دیگر مواد تشکیل دهنده شیرینی های سلامت محور این مجموعه می باشند. در ادامه به معرفی برخی از شیرینی های مناسب برای رژیم های غذایی خاص می پردازیم:

باقلوای کتویی: این نوع باقلوا برای افراد گیاهخوار و نیز افراد دارای رژیم کتو مناسب است؛ در این شیرینی از آرد بادام، نارگیل، پسته و شکر استویا استفاده شده و کالری هر عدد باقلوا 50 می باشد.

کیک کتو: در این کیک آرد بادام، شکر استویا و سفیده تخم مرغ به کار رفته است. این کیک به صورت سفارشی و در ابعاد و وزن دلخواه شما تهیه می شود.

کوکی میکس: کوکی میکس شامل چند مدل کوکی خوشمزه بوده که از پودر کاکائو، شکر استویا و سفیده تخم مرغ تهیه می شود. در این شیرینی از کنجد، فندوق و نارگیل برای تزئین و نیز خوشمزه تر شدن استفاده شده است.

کوکی انجیری: انجیر و گردو دو ماده اصلی تشکیل دهنده این کوکی ها هستند. این کوکی ها شیرینی کمی داشته و برای افرادی که به طعم انجیر علاقه دارند، میان وعده بسیار مناسبی محسوب می شوند. نکته جالب توجه در مورد این محصول این ایت که در تهیه آن از آرد استفاده نشده است. هر عدد کوکی انجیری 50 کالری دارد.

کوکی عسل شیشه ای: این محصول که در بسته بندی های شیشه ای و 6 عددی عرضه می شود، از آرد بادام، عسل لایجوند و گرده گل تهیه شده و در دو طعم وانیلی و شکلاتی به فروش می رسد. به دلیل وجود گرده گل در ترکیبات این شیرینی ها، کوکی عسلی اچ بی سوییت پروتئین بالایی دارد.

کوکی پرووایت: این محصول دارای پودر پروتئین، تخم مرغ، شکر استویا و شکلات تلخ است و یک میان وعده عالی به شمار می رود. هر عدد کوکی پرووایت 119 کالری دارد و برای ورزشکاران و افرادی که فعالیت بدنی سنگین در طول روز دارند، بسیار مناسب است.

کوکی جو پرکی: این کوکی حاوی آرد جو پرک، کرانبری، کشمش و شکر استویا بوده و فیبر بالا و کالری کمی دارد. این کوکی ها در بسته بندی های 3 تایی به فروش می رسد و هر عدد کوکی جو پرکی 60 کالری دارد.

تارت بادام: تارت بادام شیرینی فرانسوی بوده و در این تارت از بادام، شکر استویا، آرد بادام و تخم مرغ استفاده شده است. این محصول میان وعده مناسب برای افرادی است که می خواهند قند و کربوهیدرات زیادی مصرف نکنند. هر عدد تارت بادام 200 کالری دارد.

چه مهارت هایی باید در زندگی بلد باشیم؟ (در قرن 21)


از نظر تئوری، اکثر ما می دانیم که باید برای هر چیزی آماده باشیم – مثل همین موقعیت همه گیری بیماری COVID-19 که با آن مواجه هستیم. اما واقعیت این است که گاهی اوقات احساس تاسف می‌کنیم که برای کنترل مشکلاتی که زندگی پیش رویمان قرار می دهد، مجهز نیستیم. بیایید با آن رو به رو شویم – گاهی بزرگسال بودن دشوار است! و بعضی اوقات آن قدر که درگیر آموختن مهارت های زندگی به فرزندانمان هستیم، فراموش می کنیم خودمان هم باید مهارت های مورد نیاز برای خانواده را یاد بگیریم.

مهارت های خانه داری

1- مهارت های اساسی در امور خانه داری + نحوه تمیز کردن

از مرتب کردن تختخواب گرفته تا اصول اولیه لباس شستن، همه ما به مهارت های اساسی در خانه داری نیاز داریم. این یعنی همه! زن و مرد، از دانشجویان گرفته تا پدربزرگ و مادربزرگ: مرتب نگه داشتن خانه یک مهارت زندگی است که سلامتی خانواده را تضمین می کند، شما را منظم نگه می دارد تا بتوانید آن چه را لازم دارید پیدا کنید و موجب پس انداز پول می شود تا بتوانید به زندگی خوب ادامه دهید.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.